• Cuvantul "ORTODOX" e provenit din cuvintele greceşti: „orthos” (drept,adevărat) şi „doxa” (învatatura,credintă).Credinţa adevărată este "CREDINŢA CARE A FOST DATĂ SFINŢILOR ODATĂ PENTRU TOTDEAUNA" Iuda1.3;Initial "ortodox"insemna Sola Scriptura si ceea ce nu contrazice Scriptura. Paganii"au schimbat slava Dumnezeului nemuritor intr-o icoana care seamana cu omul muritor, pasari, dobitoace cu patru picioare si taratoare"; "au schimbat in minciuna adevarul lui Dumnezeu si au slujit si s-au inchinat fapturii in locul Facatorului, care este binecuvantat in veci! Amin"Romani1.23/25
  • Articole recente

  • Categorii

  • cercetati toate lucrurile si pastrati ce este bun1Tes5.21
  • RSS refuzimplant.blogspot

    • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.
  • RSS georgevalah

    • Stiri scurte: 15.01.2018 Ianuarie 15, 2018
      -In umbra, US Army se pregatesete ca o ultima solutie, pentru razboiul cu N Koreea…  Military Quietly Prepares for a Last Resort: War With North Korea -Lavrov: Rusia si China cer imperativ inghetarea oricarei confruntari militare in Peninsula Koreea care ar putea avea consecinte catastrofale! Rusia e gata sa medieze contactul pentru discutii dintre cele […] […]
      George Valah
  • RSS proscris-proscriptus.

  • RSS Secretele lui Lovendal

  • RSS ordinulnegru

  • RSS tomisthecat.wordpress

    • tomisthecat.wordpress.com s-a mutat pe tomisthecat.ro Iunie 6, 2014
      Dacă ai intrat accidental aici pe FOSTUL MEU BLOG (LA CARE AM RENUNȚAT!) https://tomisthecat.wordpress.com/ ești binevenit dar am plăcerea să te anunț că m-am mutat pe un server mult mai bun din punct de vedere tehnic iar noua mea adresă de internet este cea de mai jos (click pe linkul color): http://tomisthecat.ro/ AM RUGĂMINTEA CA […]
      Tomis the Cat
  • RSS tomisthecat.ro/

    • LA MULȚI ANI! DOMNUL SĂ BINECUVÂNTEZE ANUL 2018 ȘI ROMÂNIA! Decembrie 31, 2017
      Fie ca Tatăl Ceresc să binecuvânteze toți vizitatorii blogului TOMISTHECAT.RO cu un an 2018 plin de bucurii și împliniri, realizări deosebite care să-L onoreze și să-L glorifice pe Dumnezeu, credință și neprihănire, sfințire și apropiere de Mântuitorul Hristos! Doresc din toată inima ca anul 2018 să fie anul întoarcerii multor români la Domnul, anul unei […] […]
      Tomis the Cat
  • RSS salwatiromania

    • Ce orașe românești urmau a fi nimicite cu bombe nucleare de către SUA .? Ianuarie 6, 2018
      SUA planificau să șteargă de pe fața pământului cele mai mari orașe ale României în cazul unui conflict cu blocul socialist SUA elaboraseră o listă a localităților care urmau să fie lovite cu bombe nucleare în cazul unui război de proporții cu blocul socialist. Aproximativ cu doi ani de zile în urmă, in jurul perioadei de […]
      intruder117
    • CAT DE PROSTI NE CRED TELEVIZIUNILE? Decembrie 12, 2017
      Apogeul sfidarii televiziunilor  si a sistemului din Romania a atins cote neimaginabile, vis-a vis de popor; tupeul, actiunile si manipularile la care  au ajuns, nu fac decat sa ne contureze fatis, ca noi poporul,  am fi de fapt niste dobitoace fara strop de ratiune ori putere de discernamant. Plecand ce la acest „reper”, atat „tv-urile […]
      intruder117
  • RSS inliniedreapta

    • Dragnea mai are un as în mânecă Ianuarie 16, 2018
      După ce i-a pus în poponețe pe progresiști luptând cu femeia musulmană Sevil contra prejudecăților încuiatului popor macho-ortodoxist, după ce l-a ras pe Sorin Grindeanu din motive numai de ei știute, iată că Dragnea l-a mitraliat ieri și pe cuțitarul din Brăila. Cu trei premieri propuși în primul an de guvernare, suntem siguri că Dragnea ... Continuare The […]
      GMT
    • R. Moldova interzice propaganda rusească. Rusia amenință cu represalii Ianuarie 15, 2018
      O lege menită să combată propaganda rusească în R. Moldova a fost promulgată miercuri, 10 ianuarie 2018, de președintele intermiar Adrian Candu. Legea vizează modificarea Codului Audiovizualului și include interzicerea emisiunilor informative, analitice și militare din țările care nu au semnat Convenția Europeană Transfrontalieră – adică Federația Rusă, scri […]
      Costin Andrieş
  • RSS Ieşirea Din MATRIX

  • RSS Saccsiv’s Weblog

    • Jocurile video violente, cum ar fi Call of Duty, afectează creierul tinerilor și îi face mai puțin empatici Ianuarie 15, 2018
      Iata ce putem citi la Violent video games like Call of Duty change young people’s brains to make them less empathetic de pe Daily Mail, traducerea OrtodoxInfo: Cercetătorii au descoperit dovezi că jocurile precum Call of Duty (imagine) afectează capacitatea creierului nostru de a procesa emoțiile fundamentale ale omului. În consecință, jocul cronic violent i […]
      saccsiv
    • VACCIN / Ce scrie in PROSPECT la REACTII ADVERSE in ROMANIA si ce scrie in … ISRAEL Ianuarie 14, 2018
      Iata comentariul fratelui mircea.v postat la Locuri sinistre: PIRAMIDA ILLUMINATI din BLAGNAC, Franța – monument de celebrare a REVOLUȚIEI FRANCEZE, ilustrează pe față CONSPIRAȚIA NOII ORDINI MONDIALE.:   Site-ul Agenției Naționale a Medicamentului, prospectul pentru vaccinul IMOVAX Polio: „4. POSIBILE REACŢII ADVERSE Ca în cazul oricărui medicament, Imovax […]
      saccsiv
    • Ierodiacon Antonie Cazacu A INTRERUPT POMENIREA Arhiepiscopului Pimen Ianuarie 12, 2018
      Iata ce putem citi la Ierodiacon Antonie Cazacu, Mănăstirea Doroteia, jud. Suceava: Mărturisire Ortodoxă despre Sinedriul din Creta de pe OrtodoxInfo: Încă de la începutul acestei scrisori deschise aș vrea să vă afirm poziția mea fermă în relație cu așa zisul sinod din Creta și erezia ecumenistă. Am întrerupt pomenirea episcopului în urmă cu cinci […] […]
      saccsiv
    • ROG RASPANDITI: Campanie de conştientizarea a populaţiei cu privire la impactul mediului virtual asupra copilului mic (0-3 ani) Ianuarie 12, 2018
      Vă rugăm să distribuiți (mai ales în grădinițe) pliantul care se află la sfârșitul articolului pentru a sprijini Campania de combatere a autismului virtual. Campania are ca scop conștientizarea populației cu privire la impactul consumului de mediu virtual (TV, tabletă, mobil, etc) asupra copiilor mici cu vârstele cuprinse între 0-3 ani. Proiectul urmărește r […]
      saccsiv
  • RSS † Apologeticum

  • RSS trezirealarealitate.ro

    • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.
  • RSS Conspiratii indeplinite

    • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.
  • RSS originar

    • CSIC - Centrul pentru Studii si Initiativa Civica Iulie 4, 2014
      Blogul originar.blogspot.com a fost absorbit in situl INFOCIVIC.RO, al ONG-ului de atitudine civica ASOCIATIA CENTRUL PENTRU STUDII SI INITIATIVA CIVICA ARAD.
      noreply@blogger.com (originar)
  • RSS altermedia

    • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.
  • RSS eufrosin

    • 23 August 1944 – vedere de perspectivă. Decembrie 13, 2017
      Intervenţia Doamnei Ioana Aioanei reprezintă o contribuţie esenţială la analiza şi interpretarea faptelor de la 23 august 1944, cu sublinieri deosebite asupra consecinţelor lor totalmente nefaste pentru viitorul României…. „Sire,Cu ocazia „aniversării” zilei de 23 August, vă felicit, fiindcă această „Mare Zi” este opera Dv., şi eu alături de fraţii mei român […]
      eufrosin
    • Cum trebuie să arate România în viitor – de ziua ei. Noiembrie 30, 2017
      Franța a decis „să dea înapoi” României teritoriile pierdute. Cum arată hartă țării noastre pe noile timbre emise de Poșta Franceză. Franța rescrie harta Europei. Republica Moldova, Bucovina de Nord și Basarabia de Sud sunt încorporate în teritoriul României (așa cum se prezenta acesta la 1 Decembrie 1918), potrivit unor timbre emise de Poșta Franceză, […] […]
      eufrosin
  • RSS mariuscruceru

    • Segovia Ianuarie 14, 2018
      Segovia, știe orice chitarist, ne-a așezat chitara pe scenă și a transformat-o într-un instrument respectabil, de concert. A fost unul dintre cei mai fervenți agenți în popularizarea chitarei clasice. De un orgoliu uriaș, o personalitate extrem de dificilă, dar de … Continuă lectura →
      Marius David
    • Polonezii și casele lor Ianuarie 13, 2018
      Am bătut Polonia pe bicicletă! Trebuie să mărturisesc: sînt impresionat de ordinea aproape nemțească îndulcită cu o căldură inconfundabilă slavă, cu o rigurozitate și disciplină care vine din ușoarele influențe reformate și cu o evlavie aproape țeapănă, dar fermă care … Continuă lectura →
      Marius David
    • Începe sezonul! Să ne pregătim! Ianuarie 12, 2018
      sursa   
      Marius David
  • RSS mariusmioc

    • Gelu Voican Voiculescu, în audiență la Ilie Ceaușescu Ianuarie 14, 2018
      Continui prezentarea de documente din dosarul de la CNSAS al fostului viceprimministru FSN Gelu Voican Voiculescu cu o notă de analiză a securității din 3 noiembrie 1980. Copiile primite de mine de la CNSAS, în 2 tranșe (12 kg + 3,8 kg) au numele anonimizate și nu poți înțelege mare lucru din ele, dar acum […]
      mariusmioc
  • RSS mucenicul

  • RSS 2blackjack1

  • RSS Capitalism pe pâine

    • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.
  • RSS roncea.ro

    • La Mulţi Ani! EMINESCU ÎNTRE MĂTASE ŞI BORANGIC – de Prof. Nae Georgescu Ianuarie 15, 2018
      Nimeni nu spune că Eminescu este uşor; iată frazele de mai sus. Trebuie citit de două ori ca să-l înţelegi. E mai bine să-i tai cuvinte, virgule, să-l adaptezi la scrisul de azi? The post La Mulţi Ani! EMINESCU ÎNTRE MĂTASE ŞI BORANGIC – de Prof. Nae Georgescu appeared first on Victor Roncea Blog.
      VR
    • 21 Decembrie 1989 – “Imagini din solstiţiul sângeros” Decembrie 21, 2017
      Cum mi-am petrecut sfarsitul comunismului cu nebunii lui 21 Decembrie 1989. Foto-document: Ovidiu Paulescu, Harald Alexandrescu, Titi Calistru, Pascal Ilie Virgil, Victor Roncea si alti (cativa) nebuni. Evocare Ernest Maftei: Batranul si Steagul The post 21 Decembrie 1989 – “Imagini din solstiţiul sângeros” appeared first on Victor Roncea Blog.
      VR
    • clipă Noiembrie 23, 2017
      The post clipă appeared first on Victor Roncea Blog.
      VR
  • RSS razbointrucuvant.

    • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.
  • RSS urbaniulian

    • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.
  • RSS badeadan.blogspot.

    • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.
  • RSS sfinx777

  • RSS roxanaiordache

    • După 20 de ani. O mărturie despre Senior Noiembrie 11, 2015
      20 de ani fără Corneliu Coposu. Seniorul meu. Se stingea aproape de amiază, într-o rezervă de Reanimare. Într-un editorial scris când era în spital, deploram atitudinea incalificabilă a presei faţă de evenimentul tragic. Îi pândeau moartea şi vânau exclusivitatea. Mircea Toma m-a troznit superb în „Caţavencu” original, cam aşa, citez din memorie: „Presa n-ar […]
      Roxana Iordache
    • Jimmy e înger Iunie 23, 2015
      Roxana Iordache
  • RSS crestintotal.ro

  • RSS trezirespirituala

    • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.
  • RSS PE GINDURI

    • ZILELE DE PE URMA... Decembrie 11, 2017
           Este cam multicel de cind n-am scris la rubrica mea de jurnal..."ce-mi mai trece prin cap". De ce? Pentruca viata s-a aglomerat un pic cam mult in ultima vreme. Si banuiesc ca nu sunt singura care face eforturi sa supravietuiasca. Nu...nu ma refer la starea financiara desi unii poate au si problema asta. Ma refer la aproape toate aspectele leg […]
      noreply@blogger.com (Rodica Botan)
    • PINA SE MAI ZICE "AZI"! Noiembrie 8, 2017
      “Isus mergea spre Ierusalim si a trecut printre Samaria si Galilea. Pe cind intra intr-un sat, L-au intimpinat zece leprosi. Ei au stat departe, si-au ridicat glasul, si au zis: ”Isuse, Invatatorule, ai mila de noi.”Cind i-a vazut Isus , le-a zis: ”Duceti-va si aratati-va preotilor!” Si pe cind se duceau, au fost curatiti. Unul din ei, cind s-a vazut vindeca […]
      noreply@blogger.com (Rodica Botan)
  • RSS moldovacrestina.net

    • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.
  • RSS istorieevanghelica.

  • RSS Drept & Internet – noutati si opinii

    • Linkul moare. Dar ne pasă? Octombrie 11, 2017
      Rezumat: Articolele 11 si 13 din propunerea de directivă a UE privind drepturilor de autor pot să schimbe esențial modul în care Internetul este reglementat. Iată ce poți face acum! sau vino la întâlnirea de vineri pentru mai multe detalii.Licenta Creative Commons Atribuire-Distribuire in conditii identice 4.0 International
      Bogdan
    • Supravegherea angajatilor - CEDO pune punctul pe i Septembrie 8, 2017
      Acum aproape doi ani, când apăruse hotărârea CEDO Bărbulescu vs. România am scris o însemnare, ca să rămână gravat faptul că CEDO nu a decis că angajații pot fi monitorizați, ci că "angajatorii nu au nicidecum un…Licenta Creative Commons Atribuire-Distribuire in conditii identice 4.0 International
      Bogdan
  • RSS m1ha1.blogspot.

  • RSS rajpatel/events

    • Seven Cheap Things in Three Minutes Forty Five Seconds Noiembrie 2, 2017
      Get a copy of A History of the World in Seven Cheap Things, which I wrote with Jason W Moore, at your local independent bookstore in the US and Canada. If you must, here’s the Amazon link (I’ll get a referral fee which I’ll give to La Via Campesina). We’re committed to making sure these … Continue reading "Seven Cheap Things in Three Minutes Forty Five […]
      admin
    • Practice Reparation Martie 31, 2017
      I was asked to contribute to Letters to a Young Farmer, a collection patterned on Rilke’s Letters to a Young Poet. For inspiration, I re-read America’s poet laureate of the soil, Wendell Berry. His 1973 Manifesto: The Mad Farmer Liberation Front is very good. Its last line: Practice resurrection. Berry’s faith, connection to nature, and purpose in … Continue […]
      admin
  • RSS Anti Recensământ 2011

    • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.
  • RSS templulsecretelor

    • CHIMICALELE UTILIZATE IN PROCESUL DE FRACTURARE HIDRAULICA CAUZEAZA DISFUNCTII HORMONALE Decembrie 17, 2013
                       Cercetătorii  Universității din Missouri au descoperit că 11 din cele peste 700 de substanțe chimice  utilizate în procedeul de fracturare hidraulică pentru extragerea gazelor de șist  afectează sistemul endocrin.           Expunerile la aceste substanțe chimice sunt  relaționate  cu alte studii realizate tot de către această universitate de […]
      noreply@blogger.com (Bona Fide)
  • RSS bataiosu.wordpress

    • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.
  • RSS dezvatatorul

    • Libertatea ca alegere… Ianuarie 20, 2015
      Se poate trai o viata in durere, oprelisti si esecuri, dar totusi sa fi luminat de chipul celui nepieritor si astfel sa fii invingator. Asa s-ar rezuma in cateva cuvinte viata mea ajunsa la borna 44, dincolo de toate o viata de lupta surda, pentru ceilalti chiar necunoscuta, caci liberul arbitru a devnit pentru cei mai multi dintre semeni, ceva de neconceput […]
      Robert TRIF
  • RSS gandeste.org

  • RSS proscrit

    • Carl Jung: om de știință sau șaman modern? Aprilie 8, 2015
      ”Vouă însă tuturor celorlalţi … care nu aveţi învăţătura aceasta şi n-aţi cunoscut „adâncimile Satanei”, cum le numesc ei, vă zic: „Nu pun peste voi altă greutate.” (Apocalipsa 2:24) *** Autorul Dave Hunt a remarcat odată că, dacă un vraci … Continue reading →
      proscrit
    • Carl Jung, Alchimia, Taoismul și Neo-gnosticismul Aprilie 8, 2015
      ”… ca să le deschizi ochii, să se întoarcă de la întuneric la lumină, şi de sub puterea Satanei la Dumnezeu; şi să primească, prin credinţa în Mine, iertare de păcate şi moştenirea împreună cu cei sfinţiţi.” (Faptele Apostolilor 26:18)  Citate și extrase din: The Dictionary … Continue reading →
      proscrit
    • Carl Jung și duhul New-Age al lui Antihrist. Aprilie 8, 2015
      ”Fiţi treji şi vegheaţi! Pentru că potrivnicul vostru, diavolul, dă târcoale ca un leu care răcneşte şi caută pe cine să înghită.” (1 Petru 5:8) Introducere. Carl Jung, celebrul psihiatru elvețian, este cel mai bine cunoscut pentu teoriile sale privind … Continue reading →
      proscrit
    • Cine minte în legătură cu acoperirea cazurilor de pedofilie? Aprilie 8, 2015
      Sursa: Who Is Lying? Vezi și: http://aawa.co/blog/how-the-watchtower-justifies-its-crimes/ http://aawa.co/blog/watchtower-caught-in-a-lie/ http://martoriimincinosi.blogspot.ro/2015/04/cine-minte-in-legatura-cu-musamalizarea.html  
      proscrit
    • Traducerea Noului Testament al Martorilor lui Iehova, opera unui spiritist! Aprilie 8, 2015
      The Watchtower Observer © 1999 – All rights reserved If you want to use any of (the content on) these pages, you will have to use the pages unaltered, and make a link from your page to the original page. … Continue reading →
      proscrit
    • Pedofilie: Martorii lui Iehova condamnați la plata a 28 de milioane de dolari Aprilie 8, 2015
      După un articol de blog din iunie 2012, intitulat, PÉDOPHILIE : LES TÉMOINS DE JÉHOVAH CONDAMNÉS À VERSER 28 MILLIONS DE DOLLARS În 2012, un fapt dramatic a dezvăluit o realitate necunoscută până atunci publicului și nici membrilor organizației Martorii … Continue reading →
      proscrit
    • Martorii lui Iehova o sectă pedo-satanistă fondată de un francmason sionist. Aprilie 8, 2015
      Reporter: Laurent Glauzy ați scris numeroase articole în paginile săptămânalului internațional, Valeurs Actuelles (Valorile Actuale). Vorbiți șase limbi străine și la  44 de ani, sunteți autorul a șapte cărți. Ați tradus în limba franceză cartea ”Témoins de Jéhovah, les missionnaires … Continue reading →
      proscrit
    • O orgie a crimei inspirată divin Aprilie 8, 2015
      Doi membrii ai sectei Martorii lui Iehova au fost acuzați de uciderea a 13 persoane într-o  nebunească “misiune de la Dumnezeu”. S-a relatat că, Vladimir Gurianov, 44 de ani și Elvira Egorycheva, 46 de ani, au furat, ciomăgit  și le-au … Continue reading →
      proscrit
    • C.T. Russell, fondatorul Martorilor lui Iehova și francmasoneria Aprilie 8, 2015
      ”Nu este nimic acoperit, care nu va fi descoperit, nici ascuns, care nu va fi cunoscut.” (Luca 12:2)     Este surprinzător faptul că cele mai multe dintre primele reuniuni ale Martorilor lui Iehova au avut loc în temple ale … Continue reading →
      proscrit
    • Un membru al Gărzii Elvețiene susține că un oficial al Vaticanului i-a făcut avansuri sexuale Aprilie 8, 2015
      Cardinali, episcopi și alți clerici i-au făcut avansuri sexuale unui membru al Gărzii Elvețiene, după cum a susținut acesta. Un fost gardian elvețian a susținut că a primit avansuri sexuale de la cardinali, episcopi și alți clerici în timp ce … Continue reading →
      proscrit
  • RSS comunicare.mai.gov.ro/stir

    • Cooperare între poliţiştii români şi partenerii din Statele Schengen Ianuarie 14, 2018
      Poliţiştii români şi partenerii de pe teritoriul statelor membre Schengen au depistat, în ultima săptămână, peste 718 persoane, 88 de autovehicule și 50 de documente, care făceau obiectul unor semnalări introduse în Sistemul Informatic Schengen.
    • Operațiunile cu material lemnos, verificate de Poliția Română Ianuarie 14, 2018
      Peste 1.200 de exploatări forestiere, ocoale silvice și locuri de depozitare a lemnul au fost verificate de Poliția Română, în ultimele două săptămâni. În urma activităților desfășurate, polițiștii au indisponibilizat aproape 400 de metri cubi de lemn, au aplicat [...]
  • RSS suveranitate

    • «Sfârşitul este aproape, iar lumea continuă să vândă şi să cumpere…» Aprilie 17, 2017
      O vedenie a creştinei Anna Se făcea că treceam prin mai multe încăperi, una după alta, fiind însoţită de un înger care îmi arăta calea şi îmi lămurea cele ce vedeam. Prima încăpere era în acelaşi timp şi maternitate şi clinică de avorturi. Am intrat acolo împreună cu prietenele şi rubedeniile mele (care vieţuiesc în […]
      suveranul
    • Sa invatam concepte: jurisdictia! Februarie 6, 2017
      jurisdicți(un)e f. 1. puterea judecătorului; 2. resortul sau întinderea de loc în care judecătorul are puterea de a judeca; Se refera la sfera imaginara care de multe ori coiincide cu limitele geografice ale unui judet, regiuni sau stat. Inaintea formarii societatiilor politice numite-STAT, pamantul se afla sub jurisdictia divina, numita de catre Hobbes si s […]
      suveranul
  • RSS sarivan

    • Urîciunea Pustiirii. Distrugerea Templului din Ierusalim Iulie 6, 2016
      Unul din semnele care trebuie să se întîmple, chiar înainte de căderea Templului din Ierusalim, este apariția unui personaj, numit simbolic “Urîciunea pustiirii”. Matei 24:15-16   De aceea, cînd veţi vedea ,urîciunea pustiirii`, despre care a vorbit proorocul Daniel, ,aşezată în … Continuă lectura →
      Ciprian Sarivan
    • Matei 24. Distrugerea Templului din Ierusalim, semnul venirii lui Isus și sfîrșitul veacului acestuia (4) Iunie 3, 2016
      Cutremure de pămînt Ca un supliment la chinurile aduse de foamete și ciumă, Domnul promite și cutremure de pămînt în regiune care vor confirma căderea Ierusalimului. (Matt. 24:7). Marcellus Kik afirmă, „Cît despre cutremure, multe sunt menționate de scriitori chiar în … Continuă lectura →
      Ciprian Sarivan
  • RSS Stirile Nu De La Ora 20.00

    • Cine impute pestele sau... mizerabilii din capul Romaniei - Masoneria conduce (distruge) Romania) Iulie 17, 2012
      (Articol preluat de pe http://deveghepatriei.wordpress.com) Gheorghe Florea, tigan interlop ce are legaturi puternice cu masoneria din Rusia, mason de rang inalt, a ajuns sa stea la masa cu ofiterii de contrainformatii ai SRI-ului ! Domnilor din SRI, cei care ati mai ramas curati sufleteste, va umiliti in ultimul hal cand aveti legaturi cu asemenea personaje […]
      noreply@blogger.com (Terra Mater)
    • Industria Inchisorilor Mai 21, 2012
      theintelhub.com 17 mai 2012 Steve Nolan     Industria inchisorilor este numele care defineste companiile private de inchisori si serviciile si aprovizionarea inchisorilor guvernamentale. Interesant este ca acest concept si "munca silnica" par sa fie direct proportionale cu cresterea numarului detinutilor.   Industria Inchisorilor este o afacere in […]
      noreply@blogger.com (Porecla)
  • RSS balonul-imobiliar

  • RSS Ultima Lupta

    • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.
  • RSS adevarulromanesc

    • Şedinţa 14: Ce înseamnă un popor, o civilizaţie conştientă de sine? Iunie 2, 2010
      Ca o civilizaţie să se consolideze, ca să poată să dea un răspuns la sfidările din partea Apusului, consolidarea se produce la un nivel spiritual, apoi umează celelate în jos. Nu vom putea formula în nici o civilizaţie, în special în civilizaţia noastră un răspuns, dacă nu va fi consolidată la nivel spiritual. Consolidarea porneşte […]
      Andrei C.
  • RSS youtube.com/user/blinddaterix

  • RSS filida.wordpress

    • RĂZBOIUL CU VECHEA ORDINE – capitolul libian Octombrie 30, 2011
      în memoria lui Muammar Muhammad Abu Minyar al-Gaddafi În luna februarie 2011 începea încă un capitol al luptei lumii civilizate cu ororile vechii ordini: războiul civil din Libia. Pe 11 februarie, dictatorul Hosni Mubarak era forţat să demisioneze din fruntea statului egiptean. La doar cîteva zile, pe 15 februarie, scînteia era aprinsă în Libia. Mai […] […]
      Daniela Filioreanu
  • RSS garduldefie

    • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.
  • RSS youtube.TEDtalksDirector

  • RSS Miscarea De Rezistenta

  • RSS amalgammax

    • sos.ro Martie 2, 2012
      Ion Stan, secretar la Comisia comuna permanenta a Camerei Deputatilor si Senatului pentru exercitarea controlului parlamentar asupra activitătii SRI declara …Continuă lectura →
      Felix-Gabriel Lefter
  • RSS relatiiinternationalesistudiieuropene

    • Fără titlu Iunie 29, 2010
      Pareri personale despre anumite evenimente importante din istorie....Curajul de care a dat dovada Romania in fata provocarii moscovite la adresa Cehoslovaciei Contextul anului 1968, cu precadere cel care are de-a face cu invadarea Cehoslovaciei de catre tarile membre ale Tratatului de la Varsovia, este deosebit de interesant si plin de lectii pentru generati […]
      noreply@blogger.com (Dona Popescu)
  • RSS avertizari.blogspot

    • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.
  • RSS mafiadintimisoara

    • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.
  • Arhive

Au existat femei in randul clerului?


Scopul acestei prezentari este de a raspunde la intrebarea daca au existat femei in randul clerului superior sau inferior din timpul primelor patru secole crestine. Dupa cum stim din textele neo-testamentare si dupa cum sustine toata traditia patristica, Mantuitorul Hristos Si-a ales cei 12 Apostoli din randurile ucenicilor barbati. Cu toate acestea, pe tot parcursul activitatii Sale misionare, Mantuitorul a fost urmat si de numeroase femei, care-I slujeau sau Ii puneau la dispozitie o parte din averile lor. Dupa Cincizecime, Sfintii Apostoli au numit diaconi, episcopi si preoti. Se poate ca functia de slujire, pe care o indeplineau de bunavoie femeile ce-L urmau pe Hristos, sa fi fost deja recunoscuta ca o functie clericala pe parcursul primului secol. Un text din epistola catre Romani 16, 1-2 face referire la „diaconita” (διακονος) Febe si pare sa confirme existenta diaconatului feminin in jurul anilor 60 d. Hr. Trebuie de asemenea mentionat faptul ca, in primele decenii ale Bisericii crestine (anii 40-60) cele trei trepte ale clerului, precum si functiile lor, nu erau clar si universal definite. De aceea, denumirea de Apostol este folosita pentru a desemna si pe misionarii evanghelizatori, iar numele de preot putea sa-i desemneze si pe episcopi. Cat despre alte femei mentionate in scrierile epistolare ale Sfantului Apostol Pavel, printre care Priscila (Rom 16, 3), Maria (Rom 16, 6), Trifana, Trifosa, Persida (Rom. 16, 7), despre care se spune ca „s-au ostenit intru Domnul”, credem ca ele ar fi putut ajuta si chiar invata (evangheliza) in comunitatile lor, fara sa aiba insa o functie sacerdotala aparte. Scrierile neo-testamentare vorbesc de asemenea despre o categorie aparte de femei, „vaduvele”, categorie ce va continua sa existe pe tot parcursul epocii Bisericii primare. In urma analizei mai multor texte scripturistice si patristice, putem presupune ca aceasta „breasla” a vaduvelor a aparut din necesitatea simtita de catre crestini de a se ocupa de femeile ramase vaduve, urmand astfel unei vechi traditii iudaice. Legislatia imperiala prevedea ca, dupa moartea sotului, vaduva impreuna cu toata zestrea ei treceau sub protectia unui fiu sau a unui frate, care avea obligatia de a-i purta de grija. Prin urmare, vaduvele erau ferite de saracie, cel putin in mod teoretic[1]. De aceea s-a ajuns la alegerea altor criterii decat cele financiare, care sa permita unei femei intrarea in ordinul vaduvelor. In primul rand, vaduvele trebuiau sa fie femei in varsta, mai batrane de 60 de ani, respectabile, care puteau sa ajute Biserica in diverse moduri, prin slujirea bolnavilor, prin asistenta femeilor s.a.m.d. Cu timpul, aceste femei, care initial fusesera „grupate” spre a primi ajutorul comunitatilor crestine, au inceput sa joace un rol activ in Biserica. Pentru ca serviciile lor sa nu dea nastere la suspiciuni si la critici, li s-a cerut vaduvelor sa duca o viata din ce in ce mai sfanta. Aceste cerinte, care vor fi repetate pe tot parcursul istoriei Bisericii primare, au fost initial formulate in epistola Sfantului Apostol Pavel catre Timotei: „Sa fie inscrisa intre vaduve cea care nu are mai putin de saizeci de ani si a fost femeia unui singur barbat; daca are marturie de fapte bune, daca a crescut copii, daca a fost primitoare de straini, daca a spalat picioarele sfintilor, daca a venit in ajutorul celor stramtorati, daca s-a tinut staruitor de tot ce este lucru bun.” (1 Tim 5, 9-10). Mai mult decat atat, se obisnuia selectarea celor mai pioase vaduve, care urmau sa faca parte dintr-un „ordin” al vaduvelor. In functie de regiunea si de epoca istorica, vaduvele care faceau parte din acest „ordin” erau „numite”, deci investite printr-o ceremonie aparte, ce poate fi comparata cu cea a intrarii in monahism. Consideram chiar ca ordinul vaduvelor a reprezentat o prima etapa inaintea aparitiei monahismului feminin. In Epistola Sfantului Policarp al Smirnei catre Filipeni se vorbeste despre „fecioarele numite vaduve”. Aceasta categorie de femei trebuie sa fi fost constituita din tinere femei care decideau sa nu se casatoreasca, intocmai cum vaduvele intrate in „ordin” erau obligate sa renunte la a incheia noi mariaje. Asadar, aceste fecioare asemanate cu vaduvele au fost precursoarele monahismului feminin. Faptul ca vaduvele nu erau „sfintite” este confirmat de anumite scrieri patristice, dintre care amintim „Traditia apostolica”, din secolul al III-lea, care afirma explicit: „ Cand este instituita o vaduva, ea nu este hirotoita, ci numai este desemnata prin acest titlu. (…) Vaduva sa fie instituita numai prin cuvant si sa se alature celorlalte vaduve. Dar ea nu va primi punerea mainilor, intrucat ea nu ofera nici un sacrificiu si nu are functie liturgica. Iar hirotonirea se face pentru clerici, in vederea serviciului liturgic. Vaduva este instituita pentru rugaciune, care este comuna tuturor.”[2] Acelasi lucru este afirmat in „Canoanele bisericesti ale apostolilor”, un text realizat in Egipt spre mijlocul secolului al IV-lea: „Sa nu fie hirotonite vaduvele care sunt instituite; (…) sa nu fie hirotonite, ci numai sa se spuna o rugaciune pentru ele, caci hirotonia este pentru barbati. Slujirea vaduvelor este importanta prin ceea ce le impune: rugaciunea frecventa, slujirea bolnavilor si postirea frecventa.”[3] Si „Constitutiile apostolice”, alcatuite spre sfarsitul secolului al IV-lea, confirma faptul ca vaduvele nu sunt hirotonite. Cu toate acestea, a existat in Biserica primara o categorie de femei care primeau hirotonia (sau hirotesia – dupa alte texte), si anume diaconitele. Roger Gryson, autorul lucrarii „Le ministère des femmes dans l’église ancienne”, considera ca diaconatul feminin a existat numai in cadrul Bisericii rasaritene, deoarece el este mentionat in texte de origine siriana, monofizita sau antiohiana, in vreme ce in textele de origine egipteana, alexandrina sau romana nu se face pomenire despre hirotonia femeilor (decat cel mult intr-un sens polemic). Ca si in ceea ce priveste celelalte functii ecleziastice, si pentru crearea diaconatului feminin s-a avut in vedere un motiv practic: slujirea si ajutarea preotului la botezul femeilor. Principala functie a diaconitei era ajutarea preotului care savarsea botezul femeilor, dupa cum aflam, de exemplu, din „Didascalia celor 12 Apostoli”: „ daca botezi tu insuti, sau daca poruncesti diaconilor sau preotilor de a boteza, o femeie diacon sa unga femeile (care se boteaza), dupa cum am spus. Dar cel care rosteste invocarea numelui divin asupra ei in apa sa fie un barbat.”[4] Aceeasi idee este preluata mai tarziu in „Constitutiile apostolice”, care stipuleaza: „Diaconita nu binecuvanteaza, dupa cum nu face nici una dintre actiunile specifice preotilor sau diaconilor; ea pazeste numai portile si asista preotii la administrarea botezului, din motive de decenta.”[5] Spre deosebire de Canoanele Sinodului de la Niceea, care afirmau ca diaconitele nu fac parte din cler, „Constitutiile Apostolice” vorbesc despre hirotonirea diaconitelor, prin rugaciunea urmatoare: „Dumnezeule vesnic, Parinte al Domnului nostru Iisus Hristos, Creator al barbatului si al femeii, Tu care ai umplut de Duhul Tau pe Miriam, Debora, Ana si Holda, Tu care nu Te-ai rusinat de a face sa se nasca Fiul Tau unic dintr-o femeie, Tu care ai numit in Cortul marturiei si in Templu pazitoare ale sfintelor Tale porti, coboara acum privirea Ta asupra servitoarei Tale, aleasa pentru diaconat. Da-i ei Duhul Tau cel Sfant si curateste-o de toata murdaria trupului si a sufletului, pentru ca ea sa implineasca cu demnitate slujirea care i-a fost data, spre salva Ta si spre marirea Hristosului Tau, impreuna cu care esti binecuvantat si preamarit, impreuna cu Sfantul Duh, in vecii vecilor. Amin.”[6] In ceea ce priveste pozitia ocupata de diaconita in cadrul clerului, R. Gryson considera ca: „pozitia diaconitei in sanul ierarhiei bisericesti este incerta si imprecis fixata: asemanarea de nume si similitudinea cel putin partiala a functiilor invitau in mod natural la asocierea ei cu diaconii, dar pe de alta parte, se ezita a se acorda astfel femeilor intaietate fata de barbati, (astfel incat) in alte enumerari, diaconita este mentionata dupa membrii masculini ai clerului.”[7] Concluzionand, putem spune ca in Biserica primelor patru secole crestine, in partea de rasarit a Imperiului Roman, s-a practicat hirotonirea femeii ca diacon, functie ce nu avea insa nici o incarcatura sacramentala, nici una pedagogica. Diaconitele constituiau un personal auxiliar, menit sa ajute clerul masculin in practicarea misiunii sale fata de femei. Un rol mai important decat al diaconitelor par sa fi jucat vaduvele, aceste femei alese si numite spre practicarea ascezei si a rugaciunii, carora, in timp, li s-au adaugat fecioarele consacrate, ambele categorii fiind, in cele din urma, integrate in cadrul monahismului feminin. In continuare voi incerca sa arat de ce monahismul feminin mi se pare o slujire mult mai importanta pentru femeie decat diaconatul primelor secole. Noul Testament si Traditia Bisericii nu fac nici o mentiune cu privire la dorinta Mantuitorului Hristos de a le acorda femeilor functia sacerdotala. Cu toate acestea, misiunea lor in lume pare sa fie alta, si anume misiunea profetica. Functia profetica este indeplinita de femei pe tot parcursul Noului Testament. Conform profetiei lui Isaia, Sfanta Fecioara Maria a fost un semn dat poporului: „Domnul meu va va da un semn: Iata, Fecioara va lua in pantece si va naste Fiu si vor chema numele Lui Emanuel.” (Is 7, 14). Sfanta Fecioara apare asadar ca un semn profetic dat lumii intregi. In continuare, o alta femeie devine „semn”: verisoara Sfintei Maria, Sfanta Elisabeta, este si ea insarcinata, prin mila lui Dumnezeu. (Lc 1, 36) Vazand-o pe Sfanta Fecioara Maria insarcinata, Elisabeta incepe a profeti (Lc 1, 41-42), la fel si batrana vaduva Ana de la Templul din Ierusalim (Lc 2, 36-38). Exemplul desavarsit al aspectului profetic al misiunii femeii il constituie episodul ungerii cu mir a picioarelor si a capului Domnului Iisus Hristos de catre Maria din Betania (Mt 26, 6-13). Comentand acest episod, Georgette Blaquière in lucrarea sa „La grace d’être femme”, afirma: „Maria din Betania patrunde misterul cailor lui Dumnezeu. Ea stie intr-un mod ascuns ca ceasul lui Iisus a venit, ceea ce ea accepta si proclama prin acest act misterios, a carei profunzime nu o intelege poate nici ea insasi. Ea sparge vasul pretios de alabastru plin de parfum. Tot asa, trupul lui Iisus va fi zdrobit prin moarte, pentru a se putea raspandi parfumul „care umple casa” (In 12, 3), aceasta „buna mireasma a lui Hristos” (Efes 5, 2; 2 Cor 2, 15), care, dupa Sfantul Apostol Pavel, ii va umple pe crestini, marcati ei insisi de ungerea mesianica si regala a botezului. Apoi ea unge trupul lui Iisus cu toata tandretea inimii ei, iar El recunoaste si accepta acest gest ca anticipare a ungerii funerare si profetie a Patimilor.”[8] In continuare, Hristos pare sa uneasca sacrificiul Sau mantuitor cu gestul profetic al acestei femei. Dupa cum, vorbind la Cina cea de Taina despre Sfanta Euharistie care se va face „spre pomenirea Mea” (Lc 22, 19), tot astfel in acest moment el spune ca gestul femeii va fi anuntat in toata lumea „spre pomenirea ei” (Mt 26, 13). Imaginea preotului ce se auto-sacrifica si a profetului care anunta sacrificiul preotului sunt astfel unite pentru totdeauna. In alta ordine de idei, femeia ipostaziaza natura umana intr-un mod care o predispune spre functia profetica. Daca barbatul este elementul activ, care-L cauta pe Dumnezeu, care se lupta cu El pentru a-I „smulge” o binecuvantare (Fc 32, 25-28), femeia primeste cu pace si in deplina ascultare revelarea lui Dumnezeu. In timp ce dreptul Iosif se framanta intre credinta si necredinta (Mt 1, 21), Sfanta Fecioara afirma cu incredere : „Fie mie dupa cuvantul tau!” (Lc 1, 38). De asemenea, in timp ce lui Nicodim i se cere sa caute adevarul misterului lui Iisus (In 3, 9-10), Hristos se reveleaza dintr-o data femeii samaritence (In 4, 26). In timp ce aproape toti Apostolii L-au parasit pe Hristos Rastignit (Mc 14, 50), femeile raman fidele la picioarele Crucii (In 19, 25). Femeia este prin insasi structura ei semn: ea Il primeste pe Dumnezeu fara lupta, fara indoiala, fara frica. Ea este receptacolul acestui Dumnezeu care se reveleaza, ea este raspunsul firii umane la caracterul catafatic al divinitatii. Barbatul insa este cel care-L cauta mereu pe Dumnezeu, este cel care stie ca Dumnezeu este apofatic, este mereu ascuns si dornic de a fi descoperit. De aceea femeia este semn, functia sa este profetica, caci cu usurinta ea Il reveleaza pe Dumnezeu. Barbatul este preot si rege, caci el se sacrifica si se autoconduce spre gasirea lui Dumnezeu Care se ascunde, Care se vrea cucerit. Uneori, pierdut fiind pe acest drum al cautarii, barbatul are nevoie de „semnul” femeii pentru a regasi drumul spre Hristos (In 20, 17-18; Apoc 12, 1). Femeia este chemata de catre Mantuitorul Hristos la aceasta slujire a ascultarii, a primirii si a trairii revelatiei, dupa cum ne invata episodul cu Marta si Maria (Lc 10, 38-42). Maria a recunoscut din nou partea cea buna, partea care se potriveste structurii ei feminine si care nu a fost luata de la ea. Daca slujirea diaconiei sau cea de conducere a comunitatilor crestine au fost „luate” de la femeie, ele nefiind justificate decat de conjunctura istorica, misiunea profetica va ramane specifica femeii pana la sfarsit. In viata de zi cu zi, femeia este semn si profet prin trairea sa in credinta, prin ascultarea de Hristos, prin nadejdea in implinirea cuvintelor Lui. De aceea cred ca viata fecioreasca a femeii exprimata prin monahism, precum si viata casta in casatorie sunt mai mult decat cai spre perfectiune (asa cum sunt pentru barbat), ele sunt un semn, care simbolizeaza credinta in viata viitoare, cand umanitatea, ca o fecioara inteleapta sau ca o mireasa fidela, se va uni cu Mirele Hristos. Tot in cadrul slujirii profetice este inclusa si slujirea invatatoreasca. Slujirea invatatoreasca a femeii a fost simbolizata in scrierile evanghelice prin mai multe personaje biblice: Sfanta Fecioara Maria dezvaluie tainele mantuirii in imnul sau cuprins in Evanghelia dupa Lc 1, 46-55; la fel, proorocita Ana la Templu (Lc 2, 36-38); femeia samariteanca anunta vestea sosirii lui Mesia in tot orasul ei (In 4, 39), iar femeile mironosite vestesc Invierea Domnului Apostolilor (In 20, 17-18). In scrierile ne-evanghelice, numarul femeilor care vestesc Evanghelia (lucreaza in Domnul) se mareste: Priscila impreuna cu sotul ei, Acvila, Iunia si sotul ei, Andronicus, Trifena si Trifosa, Persida (Rom cap. 16), si poate multe altele din cadrul comunitatilor pauline. Despre unele dintre aceste femei (Maria, Priscila, Trifena si Trifosa, Persida), Sfantul Apostol Pavel spune ca au „lucrat” (ekopiasen) in Domnul sau in Hristos, sau chiar ca se numara printre apostoli (Iunia). In scrierile pauline, termenul de apostol inseamna „misionar”, „evanghelizator”, iar cu un sens mai restrans se referea probabil la cei care L-au vazut pe Hristos fie in timpul vietii, fie dupa inviere si care propovaduiau Evanghelia. Din contra, expresia „cei doisprezece” se referea in mod explicit la cei doisprezece Apostoli alesi de Hristos, care au primit primii Sfantul Duh la Cincizecime. Cat despre termenul „a lucra” (kopian), el desemneaza in epistolele pauline, in majoritatea cazurilor, actiunea de predicare a Evangheliei. In Epistola I catre Timotei, se spune despre preotii care conduc comunitatea ca, aceia dintre ei care se ocupa cu lucrarea predicarii, merita o dubla onoare (1 Tim 5, 17). Intelegem de aici ca harisma predicarii era deosebita de slujirea sacerdotala sau de conducere. Ea era privita ca un dar al Duhului Sfant dat crestinului dupa botez. Este posibil ca predicatorii sa fi primit si un fel de hirotesire spre a li se recunoaste harisma invatatoreasca. Cu toate acestea, expresia „punerea mainilor”, care presupunea transmiterea unui har sfintitor cu valoare sacramentala, nu este niciodata folosita prin raport la o femeie, ci numai in legatura cu barbati. De asemenea, nu se spune despre nici o femeie ca ar fi botezat, ca ar fi primit marturisirea pacatelor cuiva, ca ar fi frant painea, sau ca ar fi hirotonit pe cineva. Deducem din cele spuse pana aici ca slujirea invatatoreasca si/sau profetica reprezenta o harisma speciala, pe care puteau sa o primeasca si femeile, insa ea nu avea nici o incarcatura sacramentala. Pe de alta parte, femeilor li se cerea sa exercite aceasta slujire in buna cuviinta, dand dovada de respectul cuvenit barbatilor/sotilor. In urma unei analize atente a controversatului text din Epistola I catre Corinteni , in care se recomanda femeilor sa taca in biserica, credem ca sensul acestor afirmatii pauline poate fi redat in felul urmator: „Sotiile (in anumite manuscrise: voastre) sa taca (sa nu se agite (FAp 12, 17), sa faca liniste (FAp 15, 12; Luca 18, 39), sa nu replice (Luca 20, 26), sa nu se certe, sa nu se dea in spectacol) in biserica (in adunarea de cult; 1 Cor 14, 19), caci nu le este permis sa vorbeasca (sa se adreseze – 1 Cor 14, 3, 6, 28, sa se certe) (altor barbati/cu alti barbati), ci sa fie supuse (sub controlul – 1 Cor 14, 32, autoritatea – Rom 8, 20; Rom 10, 3) (in anumite manuscrise: sotilor lor), dupa cum spune si legea. Dar daca vor sa invete (pe altii – Mat 28, 19, sa dea lectii) (alt manuscris: manthanein – sa invete ceva) , acasa sa intrebe ( sa ridice o problema – Lc 6, 9, sa se certe, sa lanseze o disputa – Lc 2, 46) cu propriii lor soti (iar nu cu alti barbati), caci este rusinos pentru o femeie sa vorbeasca (sa se adreseze, sa se certe) in biserica (altor/ cu alti barbati).” Tinand cont de intregul context al acestei epistole, consideram ca femeile din Corint aveau tendinta de a se da in spectacol in timpul slujbelor, rugandu-se si profetind cu capul descoperit (1 Cor 11, 3-16) si certandu-se cu barbatii altor femei despre diverse subiecte (1 Cor 11, 18). De aceea, Sfantul Apostol Pavel le cere in primul rand sa-si acopere capul, pentru ca in cadrul slujbei, atunci cand se roaga si profetesc, sa nu se puna in evidenta slava barbatului (care este femeia si care trebuie sa se ascunda – katakalupteai), ci numai slava lui Dumnezeu (care este barbatul si care trebuie sa fie dezvaluit). In al doilea rand, el le cere sotiilor sa nu intre in discutii cu alti barbati si, in general, sa nu faca tulburare in timpul slujbei. Faptul ca porunca data femeii (sotiei) de a tacea (de a nu se certa cu alti barbati) nu are valoarea unei interdictii generale de a se exprima in cadrul cultului este demonstrat atat de capitolul citat anterior (cap. 11, 5), cat si de afirmatia din versetul 31 conform careia: „toti pot sa profeteasca”. Intrucat harul se da tuturor la botez, darurile Duhului sunt general-valabile, atat pentru barbati, cat si pentru femei. De altfel, credem ca recomandarile anterioare, facute celor care vorbesc in limbi si profetilor, erau valabile si pentru femeile care aveau acele harisme. Ceea ce-l preocupa aici pe Apostol nu este statutul femeii in cadrul institutiei bisericesti, ci comportamentul ei in cadrul slujbelor. El vrea asadar ca slavirea lui Dumnezeu sa se faca in deplina disciplina, cu calm, fara dispute si sa se respecte buna-cuviinta (1 Cor 14, 40). Dupa aceasta prezentare a situatiei si a rolului femeii in Biserica primara putem concluziona prin a afirma ca femeia era perceputa ca impreuna-mostenitoare cu barbatul a Imparatiei Cerurilor (1 Pt 3, 7). In urma botezului, femeile puteau primi diverse harisme, intocmai ca si barbatii. Dintre acestea, cea mai frecventa era cea a profetiei (FAp 21, 8-9) si cea a apostolatului (a evanghelizarii). Ca si multe dintre celelalte harisme, si acestea au disparut dupa primul secol, astfel incat, incepand din secolul al doilea, nu se mai intalnesc femei misionare sau profetese. De asemenea, femeile primisera in anumite regiuni hirotonirea (hirotesirea) ca diaconita, spre a fi de ajutor preotilor la savarsirea botezului femeilor, insa aceasta slujire nu avea incarcatura sacramentala. De altfel, nicaieri in Noul Testament nu se vorbeste despre acordarea unei slujiri sacramentale femeii si nici despre femei care sa fi avut dreptul de a boteza, de a savarsi frangerea painii, de a savarsi Taina Sfantului Maslu sau de a hirotoni. Femeile apar insa in ipostaza de patroane, de „sponsori” ai Bisericii, atunci cand ele pun la dispozitia comunitatilor crestine casele sau veniturile lor. Aceasta este mai mult o functie administrativa; atunci cand sunt alesi conducatori spirituali ai comunitatilor crestine, ei sunt barbati si sunt numiti episcopi. Slujirea ideala a femeii ramane cea profetica, manifestata dupa primul secol prin viata monahala si prin viata casta in cadrul casatoriei crestine. ________________________________________ [1] Bruce Winter, Roman Wives, Roman Widows, the Appearance of the New Women and the Pauline Communities, Michigan, 2003, p. 126. [2] Roger Gryson, Le ministere des femmes dans l’eglise ancienne, Paris, 1972, p. 51. [3] Ibidem, p. 88. [4] Ibidem, p. 76. [5] Ibidem, p. 106-107. [6] Ibidem, p. 107-108. [7] Ibidem, p. 108-109. [8] Georgette Blaquiere, La grace d’etre femme, Paris, 1981, p. 162. Prof. Drd. Cristina Socosan Vizualizari: 2091 Cuvinte cheie: hirotonia, femeii, preotie, cler

Anunțuri

2 răspunsuri

  1. Crestinismul si Scripturile Biblia sau Datinile Stramosesti: despre Cultul icoanelor
    by bibliasautraditia

  2. Invazia Pagana – Caderea NEW AGE-ului
    http://www.trilulilu.ro/truecrestin/c0fdaa3db894f3

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: